6.5.21

Kultainen Salama

Kultaisen Salaman alkuosat julkaistiin vuonna 1989, ja siitä tuli Taru Mäkisen suosituin kirjasarja. Se oli tilaustyö, kustannustoimittajani Tammella pyysi minua kirjoittamaan "suomalaisen Viisikon". Tarmo tuli heti työhön mukaan, suunnitteli ensimmäisen seikkailun, hahmotteli ryhmän kolme poikaa ja sanoi: "Sitten vielä kaksi tyttöä." Minä siis loin Elisan ja Terhin.

Kun kustannustoimittaja luki ensimmäisen käsikirjoituksen, hän sanoi pettyneenä: "En minä tällaista tarkoittanut, tässä keskustellaan ja pohditaan aivan liikaa." Mutta hän antoi sentään käsikirjoituksen jollekin oikean ikäiselle koeluettavaksi, ja tämä vakuuttikin, että kirja oli aivan ihana. Niinpä sarja aloitettiin komeasti kolmella yhtä aikaa julkaistulla kirjalla, ja niistä tarvittiin kohta uusintapainoksetkin.

Kultainen Salama on lasten perustama tutkimusryhmä, jonka tarkoituksena on muun muassa auttaa niitä, jotka apua tarvitsevat. Kirjasarja toteutti samaa minun ja Tarmon kohdalla, sillä olin tullut paniikkiahdistukseni takia kykenemättömäksi tekemään entisiä töitäni, mutta eihän sellaisen takia eläkettä myönnetä. Tarmolla sentään oli näkövammansa takia kansaneläke, mutta sen varassa on yhdenkin vaikea selvitä, saati sitten jos sen pitäisi riittää kahden menoihin.

Heittäydyin siis päätoimiseksi kirjailijaksi ja yritin repiä siitä irti mahdollisimman paljon. Ei sillä rikastunut, ja omakotitalomme jouduimme joka tapauksessa myymään, mutta selvisimme sentään vaikeiden vuosien yli siihen asti, että minä tulin oikeutetuksi vanhuuseläkkeeseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.