10.12.20

Vanhan testamentin kaikuja

Se maailma, johon Vuorileijonan varjo -sarja ja Valkolilja-sarja sijoittuvat, muistuttaa sitä, mikä Välimeren ympäristössä oli noin 3000 vuotta sitten. Vaikka vastaavuudet ovat väljiä, Vuorimaan kulttuurissa on yhtymäkohtia Iliaassa kuvattuun, ja Sirpissä on kaikuja Odysseian faiaakkien saaresta, joka on luettavissa minolaistyylisenä utopiana.

Loputtoman meren itäisessä pohjukassa sijaitsevaan pieneen Jaminaan olen sijoittanut yksityiskohtia, jotka heijastavat Israelin historiaan liittyviä tarinoita. Mieleltään häiriintynyt Veili ja nuori Teuka muistuttavat Saulia ja Daavidia, ja Jaminan linnan kirjastossa istuva Dotar lukee pölyisiä kirjakääröjä, joiden sisältö muistuttaa Vanhaa testamenttia. Niissä on myös tarina, jonka henkilöt ovat kuin Daavid ja Batseba, mikä tietenkin sekoittaisi kronologiaa, jos kirja pyrkisi kuvaamaan Israelin historiaa, mutta sitähän se ei tee, Veili ja Teuka eivät ole Saul ja Daavid, vaan ainoastaan heidän kaltaisiaan.

Vanhasta testamentista tuttu Saarnaaja taas tulee esiin kirjassa Tuulen tavoittelua, jonka nimikin pohjautuu Saarnaajan kirjassa usein esiintyvään toteamukseen "turhuutta ja tuulen tavoittelua". Limne selittää: "Kaikki toistuu, aurinko laskee ja nousee, joet virtaavat mereen, eikä meri täyty. Ihminen on sama eilen, tänään ja huomenna. Kaikki on turhuutta ja tuulen tavoittelua."

En katsonut kirjoittaessani alkutekstiä, vaan siteerasin muistinvaraisesti, mutta kun tarkistin asian, mukana näyttävät olevan Saarnaajan ensimmäisen luvun jakeet 5 ja 7: "Aurinko nousee, aurinko laskee, kiirehtii nousunsa sijoille ja nousee taas. -- Kaikki joet laskevat mereen, mutta meri ei täyty, ja minne joet ovat laskeneet, sinne ne yhä edelleen laskevat." Kaiken toistumiseen viittaa Saarnaajan ensimmäisen luvun jae 9: "Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina, mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen: ei ole mitään uutta auringon alla."

Lausetta "ihminen on sama eilen, tänään ja huomenna" en kuitenkaan löytänyt Saarnaajasta, vaikka oletin napanneeni senkin sieltä. Tyyliin ja tarkoitukseen se silti sopii.

Limne ei edusta vanhatestamentillista ajattelutapaa muissa suhteissa kuin Saarnaajaa muistuttavassa kielenkäytössään, vaan hän on viehättynyt mysteereistä, joissa elämä syntyy kuoleman kautta ja voittaa kuoleman. Se ajattelutapa liittyy moniin mysteeriuskontoihin, ja olen joskus viitannut siihen myös Autiomaan Äitijumalan yhteydessä.

Vanha testamentti ja sen selitysteokset ovat hyvä tietolähde myös silloin, kun pyrkii kuvaamaan elämää ennen ajanlaskumme alkua ja niitä olosuhteita, joissa vaikkapa Autiomaan paimentolaiset elävät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.